torsdag 30. oktober 2008

Folk-Rånere

Nå i skrivende stund sitter jeg og irriterer meg over noen rånere med "dOnk-dOnk-musikk" som jeg kaller det, i en bil utenfor. Sånne er alltid irriterende. Når de først skal spille høy musikk kan de jo spille noe bra, da! ^^

I sommerferien "kom jeg over" noen rånere som jeg hadde skikkelig sansen for; de råna nemlig rundt med folkemusikk! Utrolig kult, eller hva!? Jeg smilte fra øre til øre lenge etter at de hadde kjørt forbi.. =D Morsom opplevelse.

Sånne rånere skulle vi hatt her óg..

I.

5 kommentarer:

Eirik sa...

"d0nk, d0nk"-musikk er en voldtekt av alle de flotte mulighetene elektriske instrumenter gir en...

-- Hjertesukk fra elektronika-lytter

Ingvild sa...

Elektronika.. Røyksopp?

Eirik sa...

Elektronika er den typen elektronisk musikk som ikke er laget for å danses til, ifølge min venn Wikipedia, og har derfor blitt kalt ting som "electronic listening music" og "intelligent dance music".

Röyksopp går under sjangeren elektronika. Det jeg hører mest på er de gamle, men fortsatt aktive, mestrene Kraftwerk. Du tenker sikkert akkurat nå "hvem i helvete er det?", men de er så undervurderte at de trenger skikkelig forklaring.

De står blant annet listet opp som den viktigste inspirasjonen for Röyksopp, men er også den gruppen som ifølge musikkeksperter og musikere selv har vært mest med på å forandre musikken til slik vi kjenner den.

Alle som bruker elektroniske instrumenter (det er omtrent alle) skylder dem mye; de var de første som klarte å lage populær elektronisk musikk. Det er også den musikken jeg oftest hører sampling fra i moderne musikk; også "populærmusikk".

Som eksempler på deres innflytelse kan jeg nevne at de har blitt coveret av Coldplay (melodien i Talk er den samme som i Computer Love), U2 (hør Neon Lights fra henholdsvis U2 og Kraftwerk), og melodien som regnes for å ha startet sjangeren hip-hop, Planet Rock, besto praktisk talt kun av to samplede Kraftwerk-melodier oppå hverandre (Numbers og Trans-Europe Express), samt to menn som skrek "Da soulsonic force is da best!" oppå.

Det ble et lite foredrag, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å høre på litt. Første gang er det alltid litt rart; da jeg hørte det hatet jeg det så høyt at jeg lo av det - deretter snek det seg sakte inn, og nå elsker jeg det (bare sjekk last.fm-profilen min). Det er noe av den vakreste musikken i verden om du bare venner deg litt til den.

Fortell meg i alle fall hva du synes etter å ha YouTubet/Last.fm-et dem litt :)

Ingvild sa...

Hehe.. Elektronika må man virkelig venne seg til hvis man ikke har hørt så mye på det. Før var jeg skikkelig skeptisk til Røyksopp, men nå liker jeg omtrent alle låtene deres! =)Generell all ny musikk er en tilvenningssak, også Kraftwerk har jeg funnet ut. Veldig spesiell musikk =P La merke til at mange låtene har litt sære titler; eks "computer love", "metal on metal" og "radioactivity" xD .. Kan ikke love at jeg kommer til å høre sånn veldig mye på dem med det første.

Eirik sa...

Haha, du har helt rett når det gjelder sære titler; de er et sært band generelt.

De er svært hemmelighetsfulle, og man vet nærmest ikke noe om privatlivet deres siden alle intervjuer går via vokalisten, som ikke vil snakke om annet enn selve musikken og bandet.

Det er uansett veldig vakker musikk, og det at de er litt sære gir det en "ekthet". Prøv det i alle fall litt; jeg har en komplett diskografi du kan få låne om du skulle bli mer interessert ;)