søndag 12. oktober 2008

Nynorsk er ingen dialekt!!

Ååå! Dette irriterer jeg meg stadig over, at folk sier "..snakke nynorsk". Hallo? Det går ikke ann. Nynorsk er et skriftspråk!!!

Før sa jeg alltid ifra til folk at det ikke går ann å si det, men nå har jeg prøvd å holde det tilbake, for det er ingen som "lærer" av det uansett og jeg tror folk blir litt irriterte.. Det aller værste er når voksne sier det! Og når det står i avisa, sånn som i dag.. I budstikka i dag var det et intervju med en dame fra Sunnmøre med dialekt og sånn og som skriver nynorsk (det klarte de å skrive i avisa óg), men nå er det denne dama da, som svarer på et spørsmål om hun tror nynorsk er utryddningstruet eller ikke; "...Nynorsken? Tvert i mot! Jeg tror den står veldig sterkt, særlig etter at det er åpnet for dialektbruk i etermediene, på en helt annen måte enn for bare få år siden. Som skriftspråk er jeg derimot noe mer i tvil".

Oppgitt. Nynorsk er jo et skriftspråk! Verken mer eller mindre. Det er nesten så jeg begynner å lure på om det er jeg som har missforstått noe..

Irriterte Ingvild

Foto: Moods

Ps: Blogg. Det er så bra å blogge. Man får liksom sagt/skrevet det man tenker, mener eller vil få fram. Også kan jo folk enten lese det eller ikke. Samma for meg. Jeg har i hvert fall sagt det og det er det viktigste..

4 kommentarer:

Ingunn sa...

Takk, Ingvild. Du reddet dagen min. Og ikke gi deg, vi er flere som irriterer oss over at så mange er villfarne når det gjelder nynorskens status som skriftspråk. Du har mange på din side :) Og så likte jeg det du sa om blogging. Hvis du ikke hadde skrevet det på bloggen din hadde jo ikke jeg visst at du vet forskjell på skriftlig og muntlig norsk, og det betyr faktisk noe for meg å vite det, tro det eller ei!

Eirik sa...

Jeg tar av og til meg selv i å si nynorsk om talemål også, men det avhenger som oftest av hvem jeg snakker med. Dersom jeg snakker om mine besteforeldre med folk som er innfødte østlendinger har de vanskelig for å forstå hva jeg mener dersom jeg sier at de snakker "romsdalsdialekt" eller "sunnmøring", men hvis jeg snakker med folk som jeg vet har slektninger i andre deler av landet eller er derfra selv blir jeg mer detaljert i beskrivelsen min.

Snart består vel området vi bor i av folk som tror det finnes seks (eller færre) dialekter i Norge:
- Oss (alle de andre virker uviktige for den gjengse østlending, og "oss" er tilstrekkelig - selve hovedpersonene :P)
- Sørlending
- Bergenser
- Trønder
- Nordlending
- Nynorsk

Forresten er det artig å vite at det er flere enn meg på trinnet som er opptatt av nynorsk; i alle fall i større grad enn "det må fjernes fordi jeg ikke gjør det noe bra i det"...

Ingvild sa...

Hahaha! ^^
Joda, forsvarer nok nynorsken.. Kan jo ikke noe annet når hele slekta kommer fra Nordfjord. (:

Eirik sa...

Ah, Nordfjord! Mine besteforeldre er bosatt i Volda (det er ikke så langt unna, tipper jeg du vet).